Verkeer, jij regelt het

Ben je opzoek naar een baan waar je lekker buiten bent en wat invloed hebt om je omgeving? Ben je het zat om de hele dag achter de computer te zitten? Maar vind je lastig mogelijkheden omdat je niet MBO of HBO hebt afgerond? Dan kan je verkeersregelaar worden.

Verkeersregelaar worden

De makkelijkste manier die ik ken om verkeersregelaar te worden is de gratis cursus ervoor van Binckwerk. Binnen enkele dagen leiden ze je op, helemaal gratis. Daarna hebben ze meteen werk voor je.

Voordelen

Ik zat zelf in een administratieve baan. Ik was verantwoordelijk voor datainvoer, een van de minder leuke banen. Het was mijn taak om papieren lijsten te verwerken in de computer. Het was vermoeiend werk, omdat ik nooit het origineel had maar altijd een vale kopie. Daarnaast schrijft niet iedereen altijd even leesbaar. Soms had je het geluk dat iemand in duidelijke blokletters alles invulde, maar vaak oudere mensen schrijven een heel mooi cursief waar ik niks mee kan. Het lijkt voor mij een grote partij krulletjes. Vaak zat ik dan maar met de Google Lens op mijn telefoon in een poging er iets leesbaars uit te krijgen. Vervolgens moest ik dan dingen opzoeken en controlen over wat ze opgegeven hadden, wat betekende dat ik per dag honderden websites afging om handmatig daar iets op te controleren. Ik ben geen fan van automatisering, maar dat gedeelte van de job hadden ze best door de computer mogen laten doen. Het was tijd voor iets anders.

De cursus

Ik gaf me op voor de cursus en werd al snel wegwijs met de verkeersinstructies. Meer dan alleen droge stof was er ook een goed gedeelte over het uitstralen van autoriteit, wat ik wel heel spannend vond. Hoe je moest staan, hoe direct je moest zijn in je gebaren en trucjes om mensen te laten doen wat je ze instrueert. Het was een aspect waar ik zelf nooit aan gedacht had. Maar het is wel een belangrijk onderdeel. Maar al te vaak sta je ergens als het spits is en mensen haast hebben. Als ze hun kans zien dan grijpen ze deze maar al te snel aan om zelf op tijd op kantoor te zijn, maar vervolgens iedereen langzamer af te laten. Voor iedereens verkeersgenot is het dus belangrijk dat je je mannetje staat. Maar daarnaast gaat het ook om veiligheid. Als mensen zomaar beginnen te rijden kan dit de crew verassen. Je moet dus echt je mannetje staan.