Verhuizen is leuk en spannend tegelijk. Je laat de oude woning achter je en gaat verder op een nieuwe plek en met een frisse start. Dat brengt uiteraard vooral leuke dingen met zich mee; nieuwe spullen voor je nieuwe huis kopen, indrukken op doen van de omgeving en natuurlijk alvast kennis maken met je nieuwe buren. Voordat je daadwerkelijk je nieuwe leven kunt oppakken moet er echter nog wel daadwerkelijk worden verhuisd en daarbij komen nog een hoop dingen kijken. Lees hier enkele goede tips om verhuizen zo soepel en productief mogelijk te laten verlopen.
Een goede voorbereiding is het halve werk
En dan is ook echt zo! Het laatste wat je wilt is stress voorafgaand aan het verhuizen, hetgeen ten koste kan gaan van je gemoedstoestand en de verhuizing een stuk minder leuk kan maken. Begin daarom op tijd met de belangrijkste dingen; verkoop of verhuur eerst je eigen woning met een lokale of online makelaar, het inventariseren van alles wat je wel én niet mee wilt nemen, het inpakken van grote spullen, het verzamelen van voldoende verhuisdozen, inpakken op plekken waar je weinig komt en noem maar op. Het zorgt ervoor dat je in de laatste dagen van de verhuizing alleen nog de belangrijkste dingen hoeft in te pakken en dat scheelt veel stress.
Verdeel taken
Vooral voor stellen is het belangrijk om taken te verdelen, zodat je weet wat je van elkaar kunt verwachten. Dit voorkomt dat je je begint te ergeren aan het lage arbeidsethos van elkaar en zorgt voor rust. Daarnaast zijn er ook typische taken te onderscheiden voor de één, terwijl andere taken juist perfect passen bij de ander. Denk bij zulke taken aan het netjes inpakken van alle spullen, het demonteren van lichten en kastjes, het plannen van alle werkzaamheden. Ben jij de manager verhuizen die taken kan verdelen?
Inpakmethoden
Tijdens het inpakken van al je spullen stuit je altijd weer op dingen die je allang weer was vergeten. Om het inpakken vlekkeloos te laten verlopen voorafgaand aan het verhuizen kan je het beste spullen op breekbaarheid gescheiden houden. Gebruik daarom aparte dozen voor servies, ander glaswerk, bestek, lampen, kastjes, beddengoed et cetera. Zo weet je ook in je nieuwe woning alles weer terug te vinden.
Hou het overzichtelijk
Een woning klaar maken om te verhuizen kost tijd en inzet. Door het overzicht te bewaren heb je alles beter in de hand. Begin bijvoorbeeld met inpakken op kamers waar je weinig komt en kies er vervolgens voor om kamer voor kamer in te pakken. Op die manier heb je een beter overzicht van alles dat nog moet gebeuren. Maar denk niet alleen aan het inpakken zelf, maar ook aan de dingen die je samen doet. Samenwerken maakt alles leuker, dus nodig bijvoorbeeld ook vrienden en familie uit; dát werkt pas echt rustgevend en het maakt je op relaxte manier klaar om te verhuizen.
Tip voor een goede makelaar
Een soepele verhuizing begint bij een goede makelaar. Dit is namelijk de tussenpersoon tussen de woning verkoper en koper of verhuurder en huurder. Mocht je als nieuwe bewoner vragen hebben over de woning kun je deze richten aan de makelaar. Deze kan je vaak helpen met praktische vragen voor je verhuizing, ook hebben ze vaak zelf een verhuisbus te leen (of te huur). Wil je zelf je huis verkopen of een goede maar goedkope makelaar inzetten voor de verkoop of verhuur van je woning, dan raden wij de landelijke makelaars Wonex en HuisPortaal.nl aan. Deze makelaars hanteren een vast laag tarief en rekenen achteraf geen courtage, zoals vele andere NVM makelaars wel doen.