Narrowcasting is simpel gezegd doelgerichte beeldschermcommunicatie. Door middel van een narrowcasting display is het makkelijk om een specifieke boodschap onder uw juiste doelgroep te verspreiden. In tegenstelling tot normale broadcasting biedt narrowcasting meer mogelijkheden op het gebied van targeting. Zo kunt u ervoor zorgen dat uw boodschap altijd relevant is voor de ontvangers.
Narrowcasting kan ook worden gedefinieerd als een doelgerichte manier van digitale communicatie. Waarbij organisaties potentiele klanten kunnen aanspreken om de juiste boodschap te versturen. Narrowcasting wordt binnen grote organisaties meestal ook gebruikt als een soort elektronische nieuwsbrief. Tijdens het wachten op de koffieautomaat of op de lift kan het personeel snel worden geïnformeerd over het laatste nieuws. Doordat de Narrowcasting voor en door het personeel is, is iedereen betrokken bij het in elkaar zetten en uitvoeren ervan.
Narrowcasting intern toepassen
Narrowcasting kan zowel intern als extern worden gebruikt doordat het heel breed ingezet kan worden, en het een hele moderne manier van communicatie is naar binnen en buiten (personeel en klanten). Hieronder zullen er een aantal voorbeelden gegeven worden van Interne Narrowcasting.
- Interne Vacatures
- Nieuwe producten of diensten
- Bewegwijzering
- Verwelkoming bezoekers
- Jubilea of andere feestelijke gelegenheden
- Voorstellen nieuw personeel
- Lokaal/regionaal nieuws
Dit zijn allerlei soorten voorbeelden die gebruikt kunnen worden bij interne communicatie door middel van Narrowcasting.
Narrowcasting wordt ook gebruikt als een vorm van externe communicatie hiermee kunt u potentiele klanten attenderen op nieuwe collecties, aanbiedingen, vergaderzalen, persoonlijk welkom of het aangeven van afwijkende openingstijden. U kunt klanten tevens entertainen en informeren terwijl ze wachten. Narrowcasting heeft dan direct een positieve impact en geeft de beleving van uw organisatie of merk een nog mooiere betekenis. Hieronder een aantal voorbeelden van Narrowcasting die u kunt inzetten bij externe communicatie.
- Social Media zoals Facebook en Twitter
- Wachttijden
- Aanbiedingen of acties
- Product- of merkfilmpjes
- Sfeerbeelden van bijvoorbeeld natuur, sport of dieren
- Lokaal weerbericht
Maar wat zijn uiteindelijk de juiste onderdelen voor Narrowcasting, wat zijn de voorwaarden voor een goede narrowcasting. Als u op zoek bent naar Narrowcasting zult u ook van de term Digital Signage tegenkomen. Als u gebruik wilt maken van narrowcasting moet u wel op de hoogte zijn wat de juiste onderdelen zijn om hiervan gebruik te maken. Om de Narrowcasting op de juiste manier te kunnen tonen heeft u Narrowcasting schermen en software nodig. De software die u nodig heeft is verkrijgbaar in verschillende abonnementsvormen. Het is mogelijk om voor een bepaald softwarepakket te kiezen dat geschikt is voor één scherm of méérdere schermen tegelijk. De software die u hiervoor gebruikt wordt vaak geüpdatet waardoor u altijd toegang heeft tot de nieuwste en meest recente mogelijkheden. Met behulp van de LG digital signage kan de informatie vertoond worden op de schermen waar u dat wilt. Dit kan door middel van een samengestelde afspeellijst. Daarom is het heel erg verstandig om uw huisstijl en andere ideeën terug te laten komen in het template dat door u gekozen is. Zo weten de bezoekers en of personeelsleden altijd met wie ze te maken hebben zodat er geen vergissingen ontstaan.